image

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28 29 30 1 2
Ředitelské volno 2. a 9. května 2025
Úspěch Jimramova v soutěži Zlatá včela v Kraji Vysočina
3 4
5
Cena oběda pro cizí strávníky
Sběr papíru 2025
Tvořivé dílničky ke Dni matek a komentované prohlídky školy
6
Sběr papíru 2025
7
Sběr papíru 2025
8
Sběr papíru 2025
9
Sběr papíru 2025
10
Sběr papíru 2025
11
Sběr papíru 2025
12
Sběr papíru 2025
13
Sběr papíru 2025
14
Zápis do mateřské školy pro školní rok 2025-2026
Sběr papíru 2025
15
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
16
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
17
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
18
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
19
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
20
Sběr papíru 2025
Výběrové řízení na pracovní pozici učitel/učitelka MŠ
21
Sběr papíru 2025
22
Sběr papíru 2025
23
Sběr papíru 2025
24
Sběr papíru 2025
Dětské rybářské závody O pohár kapříka Metlíka
25
Sběr papíru 2025
26
Sběr papíru 2025
27
Sběr papíru 2025
28
Sběr papíru 2025
29
Sběr papíru 2025
30
Sběr papíru 2025
Nabídka pracovního místa na "VEDOUCÍ ŠKOLNÍHO STRAVOVÁNÍ"
31
Sběr papíru 2025
Nabídka pracovního místa na "VEDOUCÍ ŠKOLNÍHO STRAVOVÁNÍ"
1
Sběr papíru 2025
Nabídka pracovního místa na "VEDOUCÍ ŠKOLNÍHO STRAVOVÁNÍ"
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Celoroční enviromentální projekty ZŠ Jimramov

Celoroční enviromentální projekty ZŠ Jimramov



Celoroční environmentální projekty ZŠ Jimramov

V naší škole učíme žáky mnoho dovedností potřebných pro život. Příkladem toho jsou projekty deváté třídy v předmětu Cvičení z ekologie.

Na začátku školního roku se žáci zabývali tématem klimatické změny a společně přemýšleli, co konkrétního by škola mohla udělat, aby jí předcházela. Žáci se rozdělili do několika skupinek a každá pracovala na svém projektu.

Projekt Biodiverzita ve školním lese

Nejdříve čekal žáky průzkum našeho školního lesa. Les se nachází za školní jídelnou a je rozdělený na dvě části. První část je neoplocená a rostliny zde rostou bez našeho zásahu. Druhá část je oplocená a jsou zde zasazené stromy. To si žáci mysleli. Přišli na to, že cesta k lesu je zarostlá a oplocená část je zarostlá trávou, ostružinami a stromů je asi čtvrtina. A že je zde skála a moc vody se zde neudrží.

Vymysleli plán – vytrháme ostružiníky, zasadíme stromy, vybudujeme ptačí budky, netopýří budky, hmyzí hotel, zpevníme cestu, pan školník pokácí dva uschlé stromy a les se bude 1x za měsíc kontrolovat. Setkali se s panem starostou a svůj projekt mu představili. Pan starosta s projektem souhlasil.

Co si žáci naplánovali, dodrželi. Vytrhali ostružiníky, zasadili stromy, do prostoru umístili 6 ptačích budek, netopýří budku a 2 hmyzí hotely. Pan školník pokácel dva uschlé stromy, které slouží jednak ke zpevnění cesty, ale leží i mezi stromky, protože se v jejich okolí drží vlhko a jsou domovem pro živočichy.

Projekt Biodiverzita ve školním lese zaštiťuje organizace Lipka.

Projekt Clim-E-Do

Skupina žáků se za podpory vedení školy rozhodla vybudovat na školním pozemku biozahradu pro zvýšení druhů rostlinných i živočišných organismů. Místo zeleného trávníku chtějí žáci kvetoucí a plodící stromy a zeleninu. Žáci vypracovali několik návrhů a potom je dali dohromady. Sestavili také rozpočet. Svůj projekt představili panu starostovi. Moc se mu projekt líbil a podpořil jej. Chaloupky pro žáky připravili únikovou klimatickou hru.

Svůj projekt žáci sdíleli se svoji tandemovou rakouskou školou. A zahrada od března začala postupně růst na školním pozemku. Žáci vytyčili záhony, zasadili 4 ovocné stromy. Společně se spolužáky z nižších ročníků vybudovali 6 zeleninových záhonů a záhon s beztrnnými ostružinami a rybízy, bylinkovou pyramidu a odpočinkovou zónu.

V rámci projektu Clim-E-Do se žáci 9. třídy setkali v Chlumu u Třeboně s tandemovou rakouskou školou. Společně strávili odpoledne seznamovacími aktivitami, představováním svých klimatických projektů, týmovou hrou "Hunting ghost game", opékáním buřtů a zpíváním písní.
Druhý den zažili naši žáci výlet v Rakousku v ekologickém centru Unterwasserreich. Viděli mikroskopické vodní organismy, krmení vyder a vyšlápli na schody do nebe. Po oba dny bylo slunečné počasí a žáci si výlet náramně užili.

Projekt Clim-E-Do zaštiťuje organizace Chaloupky.

 Projekt Školní jídelna

Skupinka 4 žáků se nechtěla vzdát svého tématu Školní jídelna. Chtěli vidět, jak to ve školní jídelně funguje a chtěli snížit vznikající stopu oxidu uhličitého pomocí zavedení více vegetariánských jídel.

Nejdříve zjišťovali, jak školní jídelna funguje a jak funguje spotřební koš. Dále zjišťovali, odkud se jídlo do školní jídelny dováží a zpovídali své spolužáky, kdo by chtěl více vegetariánských jídel ve škole. Vytvořili také malou kuchařku s vegetariánskými pokrmy.

 Projekt Výživa sportovce

Děvčata, která se více zajímají o chemii se pustla do projektu „Výživa sportovce“. Zjišťovala, jak se liší výživa sportovce od výživy běžného člověka. V hodinách chemie si všichni žáci vyzkoušeli důkazové reakce cukrů, tuků a bílkovin. Děvčata potom vyzpovídala Šárku Kašpárkovou a její stravovací návyky. Děvčata si přichystala scénku, kterou nacvičila do soutěže v Pardubicích.

 A jak naše projekty dopadly, co se povedlo a kde to vázlo.. A kdo konkrétně za nimi stojí se přijďte podívat 4. 6. 2025 do školního sálu od 15:00. Uvidíte i prezentaci dějepisného projetu Příběhy našich sousedů a slavnostně otevřeme školní biozahrádku a můžete se projít i do školního lesa.

 

Jitka Macenauerová, koordinátorka enviromentální výchovy ZŠ Jimramov